هیدروکسی متیل فورفورال در عسل

آزمایش هیدروکسی متیل فورفورال

هیدروکسی متیل فورفورال یا اچ ام اف چیست؟

هیدروکسی متیل فورفورال در عسل یا HMF ترکیبی آلی است که در سال ۱۹۱۲ توسط شیمیدان فرانسوی لویی میلرد در مطالعه بر روی واکنش های غیر آنزیمی گلوکز مورد مطالعه قرار گرفته است.

هیدروکسی متیل فورفورل در عسل از خشک کردن قندها (آبگیری از قندها) حاصل می شود. جامدی است بی رنگ و به مقدار زیاد در آب محلول است و در طیف وسیعی از غذاهای حاصل از گرما  یافت می شود ولی میزان آنها متفاوت است.

در غذاهای تازه وجود ندارد، اما بطور طبیعی در غذاهای حاوی قند در طول عملیات گرم کردن مانند خشک کردن و پختن ایجاد می شود همانند دیگر طعم و رنگ دهنده ها از طریق واکنش میلارد و کاراملیزاسیون تشکیل می شود. در اثر نگهداری اینگونه غذاها میزان هیدروکسی متیل فورفورال آنها  بیشتر می شود .شرایط اسیدی واکنش ایجاد هیدروکسی متیل فورفورال را تسریع می کند .

در اثر نگهداری عسل میزان ساکارز معمولا” پائین تر می آید ولی در عوض میزان هیدروکسی متیل فورفورال آن افزایش می یابد .

 میزان قابل قبول این ترکیب در عسل بسته به شرایط محیطی مناطق مختلف جهان از ۴۰میلی گرم در کیلوگرم در بیشتر استانداردهای جهانی و ملی ایران پذیرفته شده است و تا ۸۰ میلی گرم در کیلوگرم در پاره ای مناطق حاره ای و بعضی کشورها پذیرفته شده است و متفاوت است.

این ترکیب می تواند در بدن انسان به سایر مواد  متابولیزه شود و واکنش های جانبی با دی ان ای یا پروتئین ها ایجاد کند.

تست های تحقیقاتی بر روی موش ها بیانگر سمی بودن و سرطان زا بودن بودن آن می باشد و در انسان ها هنوز گزارش نشده است، اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

علت شکرک نزدن عسل های موجود در بازار چیست؟

برای جلوگیری از تبلور عسل معمولا” کارخانه های بسته کننده عملیاتی روی آن انجام می دهند که عبارتند از : حرارت دادن، افزودن کمی جوهر لیمو در هر تن و … در همه این موارد به خاطر وارد شدن ناخالصی در مجموعه قندهای موجود ، پدیده کریستالیزاسیون (شکرک زدن) عقب می افتد.

در مورد کارگاه های نا شناخته که در آن حرارت دادن عسل یا به صورت مستقیم یا بدون کنترل صورت می گیرد نه تنها مواد موجود در عسل دچار صدمه می شوند بلکه بعد از دمای مشخصی ماده ای به نام هیدروکسی متیل فورفورال در عسل ( HMF ) پدید می آید که اگر نسبت آن در عسل زیاد شود مصرف آن خطرناک است. میزان هیدروکسی متیل فورفورال در عسل()HMF که در اثر حرارت دادن تولید می شود براحتی قابل اندازه گیری است.

با اندازه گیری HMF می توان عسل مصنوعی را نیز از عسل طبیعی تشخیص داد . در این نوع عسل ساکارز را بوسیله اسید تبدیل به گلوکز و فروکتوز می کنند و در هنگام این واکنش مقدار نسبتا” زیادی HMF تولید می شود . در کشورهای مختلف جهان برای اینکه عسل دارای شرایط استاندارد باشد هیدروکسی متیل فورفورال در عسل نباید از مقدار معینی تجاوز کند.

اتحادیه اروپا و استاندارد ملی ایران میزان استاندارد حداکثر ۴۰ میلی گرم در کیلوگرم را به عنوان مقدار مجاز اعلام نموده است.

در صورت در دسترس نبودن برگه آزمایش مطمئن، بهترین گزینه جهت قضاوت در خصوص هیدروکسی متیل فور فورال در عسل همان خام بودن و حرارت نخورده بودن عسل هست که ما در فروشگاه عسل انگپین این محصولات را برای شما عزیزان عرضه کردیم.

عسل بهاره بهتر است یا پاییزه

کبد گرم چیست

 

 

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

 

شریف
ارسال دیدگاه