بلغم چیست و چگونه درمان می شود

بلغم چیست

بلغم همان سیستم ایمنی بدن و از جنس آب و سرد و تر است. منشأ بلغم در معده است.

اگر حرارت کافی در معده نباشد یا غذایی نامناسب مصرف شود باعث تجمیع بلغم و تولید بیماری می‌شود، بلغم موجب سستی و رخوت است.

بلغم طبیعی: استعداد آن را دارد که تبدیل به خون شود زیرا این ماده خون خام و ناپخته است، مزه آن شیرین و کمی سرد است. بلغم غیر طبیعی: بلغمی است که نسبت به بلغم طبیعی رقیق تر (خلمی) و یا خام تر (ناپخته) یا خیلی رقیق (مائی) و بسیار غلیظ (گچی) و یا گرم و خشک (شور) یا خشک (صفرائی) یا ترش یا تلخ و گس یا غلیظ و تند (زجاجی) است.

 

علائم غلبه بلغم

آروغ ترش زدن، جاری شدن آب دهان، رقیق بودن آب بینی، میل زیاد به‌خواب، بیماری بیش از حد به‌ ویژه سرماخوردگی، بی‌حالی، سفیدی موی سر، ترش شدن دهان، به‌وجود آمدن لک سفید در پوست، کوفتگی بدن، کم جنب و جوشی، تمایل کم به آب و ترشی، تمایل به شیرینی و گرمی، شکم بزرگ را می توان نشانه‌های غلبه بلغم غیر طبیعی دانست.

علائم بلغم چیست

دیگر علائم غلبه بلغم

سفیدی رنگ، پوست سرد شل و ول، ضعف گوارش، کم تشنه شدن، سردی دست و پا، کم حواسی، دفع زیاد و با سوزش ادرار، ریزش موی سر، افسردگی، خستگی و کوفتگی، بی نشاطی و پژمردگی، قولنج، فراموشی، زردی سفیده چشم، ناراحتی و درد معده،تندخوئی، زیر چشم پف کرده، تنگی نفس موقع خوردن غذا، تپش قلب هنگام بیدار شدن از خواب، چاقی پفکی، کندی نبض، رشد آهسته ی مو، بد بویی دهان و مدفوع، قار و قور شکم و نفخ و یبوست، دردهای مفصلی، بی میلی جنسی، زود انزالی یا ضعف جنسی، سر دردهای سینوزیتی،کم کاری کلیه، سنگ کلیه، افتادگی اندام تناسلی شب ادراری، دفع ادرار زیاد همراه با فشار و ضعف مثانه، نازک شدن صدا کابوس و بد بینی، لکنت زبان، ناشنوائی مقطعی، ورم و درد پا و زانو، سرفه زیاد

علائم خاص در بانوان: تخمدان متورم، کسیت تخمدان، ناباروری، زیادی پریود، سقط جنین، ترشحات رقیق رحمی

درمان بلغم در طب اسلامی

بلغم چون قاعدتا” منجر به مرگ می‌شود ائمه(ع) روش های مختلفی برای درمان بلغم ذکر می‌کنند به همین جهت انسان باید همیشه درحال درمان غلبه‌ی بلغم باشد.

بلغم با یک بار مصرف دارو حل نمی‌شود.

در روایت آمده است:

أَمَّا الْبَلْغَمُ فَإِنَّهُ خَصْمٌ‌ جَدِلٌ‌ إِنْ سَدَدْتَهُ مِنْ جَانِبٍ انْفَتَحَ مِنْ آخَر[۱]

یعنی بلغم دشمنی مجادله گر است اگر از طرفی جلوی آن را بگیری از جانب دیگر می‌آید.

بلغم را به راحتی نمی‌توان دفع کرد و حتی الامکان بایستی بلغم مهار شود.

بلغم در کل بدن وجود دارد و در کل بدن سلطه دارد و در کنار طبائع دیگر می‌باشد.

آب ولرم

به خصوص برای افراد روزه دار خوب است که با آب ولرم افطار کنند. البته خرما و قند و حلوا هم خوب است ولی افطار با آب ولرم فوائد و خواص زیادی دارد.

پیامبر(ص)‌ اگر هیجکدام از این شیرینی ها نبود با آب ولرم افطار می‌کرد و می‌فرمود:

کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا أَفْطَرَ بَدَأَ بِحَلْوَاءَ یُفْطِرُ عَلَیْهَا فَإِنْ لَمْ یَجِدْ فَسُکَّرَهٍ أَوْ تَمَرَاتٍ فَإِذَا أَعْوَزَ ذَلِکَ کُلُّهُ‌ فَمَاءٍ فَاتِرٍ وَ کَانَ یَقُولُ یُنَقِّی‌ الْمَعِدَهَ وَ الْکَبِدَ وَ یُطَیِّبُ النَّکْهَهَ وَ الْفَمَ وَ یُقَوِّی الْأَضْرَاسَ وَ یُقَوِّی الْحَدَقَ وَ یَجْلُو النَّاظِرَ وَ یَغْسِلُ الذُّنُوبَ غَسْلًا وَ یُسَکِّنُ الْعُرُوقَ الْهَائِجَهَ وَ الْمِرَّهَ الْغَالِبَهَ وَ یَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ یُطْفِئُ الْحَرَارَهَ عَنِ الْمَعِدَهِ وَ یَذْهَبُ بِالصُّدَاعِ.[۲]

یعنی … آب ولرم معده و کبد را پاک می‌کند و کل بدن و دهان را خوشبو می‌کند و دندان ها و چشم ها را تقویت می‌کند و بینایی را جلا می‌دهد و گناهان را می‌شوید و ژن های به هیجان آمده را تسکین می‌دهد و مره‌ی غلبه کرده را تسکین می‌دهد و بلغم را قطع می‌کند و گرمی بدن و معده را خاموش می‌کند و میگرن را برطرف می‌کند.

اگر کسی زیاد آب ولرم مصرف کند بدن او خوشبو می‌شود زیرا آب ولرم وارد خون می‌شود و چربی و مواد زائد را از بدن خارج می‌کند و ماندگاری در بدن ندارد به همین جهت آلودگی ها و چربی های بدن را با خود از بدن خارج می‌کند.

افطار شاید شامل صبحانه هم بشود. عرب ها به صبحانه «فطور» می‌گویند. فطور به معنای خوردن غذا بعد از یک مدت غذا نخوردن است.

انسان که ده یا دوازده ساعت غذا نخورد،‌ بعد از آن ناشتا محسوب می‌شود و افطار شامل آن می‌شود.

بله‌، مردم بین آب جوش و شیرینی جات مانند خرما معمولا” جمع می‌کنند.

مهم این است که در این روایت آمده است که آب ولرم بلغم را قطع می‌کند. امکان دارد مراد آب ولرمی باشد که بعد از روزه گرفتن مصرف شود.

بله، روزه طبع گرم دارد و بلغم را آب می‌کند.

احتمال دارد علاوه بر آب ولرم این خواص را دارد و احتمال هم دارد بگوییم آب ولرم به تنهایی این خواص را دارد و اگر کسی زیاد آب ولرم بخورد برای او مفید است.

آب جوشیده را آب فاطر می‌گویند و چون جوشیده است جذب بدن نمی‌شود و از یک طرف وارد دهان می‌شود و از طرف دیگر خارج می‌شود.

بنابراین آب فاطر همیشه این خواص را دارد و همیشه درمان بلغم است. اگر کسی این کار را به طور مداوم انجام دهد، غلبه‌ی بلغم در بدن او مهار شود و خطرهای بلغم از او دور بشود.

زن زیبا

اگر کسی می‌خواهد از بلغم نجات پیدا کنند، گرفتن زن زیبا یکی از راه های آن است. مثلا” پیرمردها زن جوان می‌گیرند و جوان می‌شوند،‌ بنابراین خاصیت خیلی بالایی دارد.

در این زمینه روایاتی وجود دارد:

الْمَرْأَهُ الْجَمِیلَهُ تَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ الْمَرْأَهُ السَّوْءَاءُ تُهَیِّجُ الْمِرَّهَ السَّوْدَاء[۳]

یعنی زن زیبا بلغم را قطع می‌کند و زن زشت و سیاه چرده سبب هیجان سوداء می‌شود.

یعنی زن زیبا عمر انسان را زیاد می‌کند چون بلغم باعث مرگ است و اگر چیزی جلوی بلغم را بگیرد عمر انسان زیاد می‌شود و زن زیبا خاصیت بلغم زدایی دارد.

به همین جهت در روایت دیگر می‌فرماید:

أربَعَهٌ تَزیدُ فی العُمُرِ : التَّزویجُ بِالأَبکارِ ، وَ الاِغتِسالُ بِالماءِ الحارِّ ، وَالنَّومُ عَلَى الیَسارِ ، وأکلُ التُّفّاحِ بِالأَسحارِ[۴]

یعنی چهار چیز عمر را زیاد می‌کند ازدواج با دختر باکره و شستن بدن را آب گرم و خوابیدن به سمت چپ و خوردن سیب در سحرها

اگر زنی به خصوص زیبا باشد موجب طول عمر و قطع شدن بلغم می‌شود.

البته زن سیاه چهره غلبه‌ی سوداء به دنبال دارد. بعضی در بعض از نقل ها به جای «سوداء»، کلمه‌ی «سوءاء» آورده اند که مراد زن بد اخلاق است.

ولی مویدی داریم که مراد از «سوءاء» هم همان زن زشت و سیاه چهره است.

شیخ صدوق در کتاب «المقنع» آورده است:

النّظر إلى المرأه الجمیله یقطع البلغم ـ یعنی المرأه الجمیله [١] الحسنه الوجه ـ والنّظر إلى المرأه السّوء یهیّج المُرّه [٢] السّوداء ـ یعنی السّوءه السّمجه القبیحه الوجه[۵]

یعنی امام صادق(ع)‌ می‌فرماید نگاه کردن به زن زیبا بلغم را قطع می‌کند ( شیخ صدوق: زیبا به معنای زیبا روی است) و نگاه کردن به زن بد مره‌ی سوداء‌ به هیجان می‌آورد (شیخ صدوق: سوء به معنای پوست کلفت و زشت صورت است)

زن با اخلاق

زن خنده رو و با اخلاق بلغم را دور می‌کند.

در روایت آمده است:

أَنَّهُ شَکَا إِلَیْهِ الْبَلْغَمَ فَقَالَ أَ مَا لَکَ جَارِیَهٌ تُضْحِکُکَ‌ قَالَ قُلْتُ لَا قَالَ فَاتَّخِذْهَا فَإِنَّ ذَلِکَ یَقْطَعُ الْبَلْغَمَ.[۶]

یعنی شخصی از بلغم به امام صادق(ع)‌ شکایت کرد فرمود آیا کنیزی نداری که شما را بخنداند عرض کرد نه فرمود یکی بگیر زیرا بلغم را قطع می‌کند.

البته زن های زیبا نوعا بداخلاق هم هستند و متبکر هستند ولی اگر کسی زن زیبا و خوش اخلاق داشته باشد بیش از نود و صد سال عمر می‌کند.

افراد بلغمی نمی‌خندند و اگر کسی این افراد را بخنداند به نفع آن ها می‌باشد.

انسان بلغمی حساس است و زود ناراحت و متکدر می‌شود و حال هیچ چیزی را ندارد و حرف هم نمی‌زند و باید زن با اخلاق که او را کمی بخنداند برای او تهیه کرد که سبب انس برای او باشد و برای او حیاتی است.

سویق

سویق خشک

سویق غذایی است که از سبوس گندم و جو و آرد خیلی نرم درست می‌شود.

این کلام اهل لغت حقیقت سویق را نشان می‌دهد. سویق آرد یا نخاله یا سبوسی است که سویق شود زیرا روش عامه تفت دادن خود گندم است ولی روش شیعیان سویق کردن آرد و سبوس است.

ظاهر این تعریف نشان می‌دهد که آرد به تنهایی و سبوس به تنهایی هم می‌تواند سویق باشد ولی بهتر این است که آرد و سبوس باهم باشند.

آرد و سبوس را جداگانه تفت بدهند بهتر است زیرا سبوس زود تر تفت می‌خورد.

ظرف های طبیعی برای درست کردن سبوس بهتر است و یا حداقل ظرف آهنی نباشد.

سبوس زود می‌سوزد زیرا حالت چوب دارد و شاید در بیست دقیقه آماده شود ولی آرد گندم شاید دو ساعت طول بکشد تا تفت داده شود.

نیاز هست که سبوس و آرد در سویق هم وزن باشد، یک کیلو از هرکدام تهیه شود و جداگانه تفت داده شود.

در قدیم هم آرد را با الک کردن، سبوس آن را جدا می‌کردند ولی حضرت امیر آرد را برای خود الک نمی‌کرد و نان را با سبوس مصرف می‌کرد.

در روایت آمده است:

ثَلَاثُ‌ رَاحَاتِ‌ سَوِیقٍ‌ جَافٍّ عَلَى الرِّیقِ یُنَشِّفُ الْمِرَّهَ وَ الْبَلْغَمَ حَتَّى یُقَالَ لَا یَکَادُ یَدَعُ شَیْئاً.[۷]

یعنی سه کف سویق خشک که در ناشتا خورده شود بلغم و مره را خشک می‌کند تا جائیکه چیزی باقی نمی‌گذارد.

سویق خشک غلبه‌ی بلغم را به کلی مهار می‌کند.

در روایت دیگر آمده است:

السَّوِیقُ‌ یَجْرُدُ الْمِرَّهَ وَ الْبَلْغَمَ مِنَ الْمَعِدَهِ جَرْداً وَ یَدْفَعُ سَبْعِینَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ.[۸]

یعنی سویق مره و بلغم را شدیدا” جارو می‌کند و هفتاد نوع بلا را دفع می‌کند.

این روایاتی که می‌خوانیم هم در کتاب کافی است و هم کلی است. بعضی اشکال می‌کنند که روایات طبی شخصی است و برای شخص مخصوصی وارد شده است در حالیکه این روایاتی که می‌خوانیم هیچکدام قضیه‌ی شخصی نیست و قابل انطباق با همه است.

تفاوتی بین روایت اول و دوم وجود دارد.

در روایت اول می‌فرماید سه کف سویق خشک و ناشتا ولی در روایت دوم این تقییدات را ندارد و می‌توان گفت سویق بدون قید برای بلغم معده خوب است.

ظاهر روایت این است که خوردن یک روز کافی است تا مره و بلغم را از بین می‌برد.

بعد از سویق می‌توان آب خورد، مهم این است که سویق آب با هم مخلوط نشوند.

البته این دو روایت هردو م مثبتات هستند و با هم تعارضی ندارند.

در روایت دیگر آمده است:

السَّوِیقُ یُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ یَشُدُّ الْعَظْمَ وَ قَالَ الْمَحْمُومُ‌ یُغْسَلُ‌ لَهُ‌ السَّوِیقُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ وَ یُعْطَاهُ فَإِنَّهُ یَذْهَبُ بِالْحُمَّى وَ یُنَشِّفُ‌ الْمِرَارَ وَ الْبَلْغَمَ وَ یُقَوِّی السَّاقَیْنِ.[۹]

یعنی سویق گوشت می‌رویاند و استخوان را محکم می‌کند و فرمود برای شخصی که تب دارد سویق را سه مرتبه بشویید و به او بدهید زیرا سویق شسته شده تب را برطرف می‌کند و مره ها و بلغم را خشک می‌کند و دو ساق پا را تقویت می‌کند.

سویق اگر مطلق بیاید بیشتر بر سویق گندم و جو حمل می‌شود ولی شامل تمام سویق ها می‌شود.

سویق شسته شده خواص زیادی دارد و جزء‌ معجزات است.

افرادی که ام اس یا ضعف پا دارند برای آن ها سویق شسته حیاتی است زیرا مشکل افرادی که مبتلا به ام اس هستند، ضعف پا است.

با شسته شدن سویق بیشتر مواد آن از بین می‌رود و فقط شاید سبوس آن باقی می‌ماند.

برای کودکان سویق شسته شده و نشسته مفید است.

سویق شسته شده باید بعد از شسته شدن،‌ خشک شود.

شکر طبرزد

شکر طبرزد

شکر سرخ اگر دو یا سه بار صاف شود، تبدیل به سنگ می‌شود. شکر طبرزد شکری است که سفت است و مثلا باید با طبر آن را خرد کرد.

شکر سرخ را از افغانستان می‌آورند و مانند سنگ می‌ماند ولی برای به دست آمدن شکر طبرزد باید صاف شود.

مثلا نبات یک همچین حالتی دارد.

شکر سرخ خوب است و نبات شکر سرخ خوب است، البته امروزه بیشتر نبات شکر قهوه ای درست می‌کنند که همان شکر برزیلی است و می‌گویند شکر نیشکر است و معلوم نیست درست باشد.

در کتاب ها اینگونه نوشته اند که اگر شکر سرخ یک بار صاف شود «فانیذ» نامیده می‌شود و اگر دو بار صاف شود «طبرزد» می‌شود.

در صاف شدن، مواد سیاهی از شکر جدا می‌شود.

در روایت آمده است:

السُّکَّرُ الطَّبَرْزَدُ یَأْکُلُ الْبَلْغَمَ‌ أَکْلًا[۱۰]

یعنی شکر طبرزد بلغم را به شدت می‌خورد.

شکر طبرزد بلغم کل بدن که جزء‌ طبایع محسوب می‌شود را درمان می‌کند.

در روایت دیگر آمده است:

وَیْحَکَ یَا زُرَارَهُ مَا أَغْفَلَ النَّاسَ عَنْ فَضْلِ‌ السُّکَّرِ الطَّبَرْزَدِ وَ هُوَ یَنْفَعُ مِنْ سَبْعِینَ دَاءً وَ هُوَ یَأْکُلُ الْبَلْغَمَ أَکْلًا وَ یَقْلَعُهُ بِأَصْلِه‌[۱۱]

یعنی مردم چقدر از فوائد شکر طبرزد غافل هستند درحالیکه برای هفتاد بیماری مفید است و بلغم را می خورد و آن را ریشه کن می‌کند.

در روایت آمده است که برطرف کردن بلغم به راحتی نیست و چیزی نیست که به راحتی برطرف بشود ولی شکر طبرزد بلغم را از ریشه برطرف می‌کند.

شکر سلیمانی شکر نیشکر است و شکر چغندر ابتکار غرب است و برای بیمار کردن مردم فرستاده اند.

شکر طبرزد همان نبات است و آن ها را صاف می‌کنند.

هفتاد بیماری وجود دارد که منشا آن ها بلغم است و تب به همراه دارد.

عسل

ثَلَاثَهٌ یَزِدْنَ فِی الْحِفْظِ وَ یَذْهَبْنَ‌ بِالْبَلْغَمِ‌- قِرَاءَهُ الْقُرْآنِ وَ الْعَسَلُ وَ اللُّبَان‌[۱۲]

یعنی سه چیز حفظ را زیاد می‌کنند و بلغم را برطرف می‌کنند قرائت قرآن و عسل و کندر

در جعفریات هم از حضرت امیر(ع) نقل شده است:

ثَلَاثٌ یَذْهَبْنَ‌ بِالْبَلْغَمِ‌ قِرَاءَهُ الْقُرْآنِ وَ اللُّبَانُ وَ الْعَسَلُ.[۱۳]

یعنی سه چیز بلغم را برطرف می‌کنند خواندن قرآن و کندر و عسل

این روایت از چند طریق دیگر هم نقل شده است.

در مکارم الاخلاق آمده است:

الْعَسَلُ‌ شِفَاءٌ مِنْ‌ کُلِّ دَاءٍ وَ لَا دَاءَ فِیهِ یُقِلُّ الْبَلْغَمَ وَ یَجْلُو الْقَلْب‌[۱۴]

یعنی عسل درمان تمام بیماری ها است و هیچ بیماری در آن نیست بلغم را کم می‌کند و قلب را جلا می‌دهد.

البته در این روایت آمده است که عسل بلغم را کم می‌کند.

عسل جهت رفع بلغم

در روایت دیگر آمده است:

فِی الْعَسَلِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ مَنْ لَعِقَ‌ لَعْقَهَ عَسَلٍ عَلَى الرِّیقِ یَقْطَعُ الْبَلْغَمَ وَ یَحْسِمُ‌ الصُّفْرَهَ وَ یَمْنَعُ الْمُرَّهَ السَّوْدَاءَ وَ یُصَفِّی الذِّهْنَ وَ یُجَوِّدُ الْحِفْظَ إِذَا کَانَ مَعَ اللُّبَانِ الذَّکَر[۱۵]

یعنی عسل درمان همه‌ی بیماری ها است کسی که یک قاشق مربا خوری ناشتا عسل بخورد بلغم را قطع می‌کند و صفراء‌ را می‌شکند…

در این روایت قید ناشتا و اندازه‌ی قاشق مربا خوری آمده است.

خواندن قرآن

در روایات قبلی این مورد آمده است.

بله، همه‌ی قرآن خاصیت بلغم زدایی را دارد و مخصوص به سوره‌ی خاصی نیست.

کندر

در روایت آمده است:

لَعْقُ الْعَسَلِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى- یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ‌ وَ هُوَ مَعَ قِرَاءَهِ الْقُرْآنِ وَ مَضْغُ‌ اللُّبَانِ‌ یُذِیب‌ الْبَلْغَم‌[۱۶]

یعنی خوردن عسل درمان همه‌ی بیماری ها است خداوند فرمود یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ و عسل به همراه خواندن قرآن و جویدن کندر بلغم را ذوب می‌کند.

شاید از این روایت بدست بیاید که هر کدام به تنهایی خصوصیت آب کردن بلغم را دارد. موید این مطلب روایت دیگری است که وارد شده است:

یَا عَلِیُّ ثَلَاثَهٌ یَزِدْنَ‌ فِی‌ الْحِفْظِ وَ یُذْهِبْنَ الْبَلْغَمَ اللُّبَانُ‌ وَ السِّوَاکُ وَ قِرَاءَهُ الْقُرْآن‌[۱۷]

یعنی ای علی سه چیز حافظه را زیاد می‌کنند و بلغم را برطرف می‌کنند کندر و مسواک زدن و خواندن قرآن

چون در این روایت به جای عسل،‌ مسواک ذکر شده است، معلوم می‌شود هرکدام به تنهایی خاصیت بلغم زدایی را دارند.

در روایت دیگر آمده است:

مَضْغُ‌ اللُّبَانِ‌ یَشُدُّ الْأَضْرَاسَ وَ یَنْفِی الْبَلْغَمَ وَ یَقْطَعُ رِیحَ الْفَم‌[۱۸]

یعنی جویدن کندر دندان ها محکم می‌کند و بلغم را برطرف می‌کند و بوی دهان را از بین می‌برد.

روایت دیگر را ابن سابور نقل می‌کند:

قِرَاءَهُ الْقُرْآنِ وَ السِّوَاکُ وَ اللُّبَانُ‌ مَنْقَاهٌ لِلْبَلْغَم‌[۱۹]

یعنی خواندن قرآن و مسواک زدن و کندر بلغم را تمییز می‌کند.

در روایت دیگر آمده است:

مَضْغُ‌ اللُّبَانِ‌ یَشُدُّ الْأَضْرَاسَ وَ یَنْفِی الْبَلْغَمَ وَ یَقْطَعُ رِیحَ الْفَم‌[۲۰]

یعنی جویدن کندر دندان ها را محکم می‌کند و بلغم را نفی می‌کند و بوی دهان را قطع می‌کند.

در روایت دیگر آمده است:

اسْتَکْثِرُوا مِنَ‌ اللُّبَانِ‌ وَ اسْتَفُّوهُ وَ امْضَغُوهُ وَ أَحَبَّهُ ذَلِکَ إِلَیَّ الْمَضْغُ فَإِنَّهُ یَنْزِفُ بَلْغَمَ الْمَعِدَهِ وَ یُنَظِّفُهَا وَ یَشُدُّ الْعَقْلَ وَ یُمْرِئُ الطَّعَام‌[۲۱]

یعنی زیاد از کندر استفاده کنید و بخورید و بجوید و جویدن برای من محبوب تر است زیرا بلغم معده را خارج می‌کند و معده را پاک سازی می‌کند.

لبان همان کندر است و بیشتر تاکید روی کندر نر و کندر سفید است.

در کتاب ها آمده است که کندر یک ماده‌ی سفید رنگی است که از درخت مخصوص به شکل صمغ خارج می‌شود.

غذاهایی که در معده می‌ماند حالت خلطی دارد و تبدیل به بلغم می‌شود.

در روایت دیگر آمده است:

کَانَ النَّبِیُّ ص یَأْکُلُ الْعَسَلَ وَ یَقُولُ آیَاتٌ مِنَ الْقُرْآنِ وَ مَضْغُ اللُّبَانِ یُذِیبُ الْبَلْغَمَ.[۲۲]

یعنی پیامبر(ص)‌ عسل می‌خورد و می‌فرمود آیه های قرآن و جویدن کندر بلغم را قطع می‌کند.

در روایت دیگر آمده است علت خوردن عسل و خواندن قرآن و جویدن کندر توسط پیامبر(ص)، قطع کردن بلغم است.

لعق یعنی یک ملعقه و یک ملعقه به اندازه‌ی یک قاشق مرباخوری است.

خوردن همان اکل است و اکل بر کم یا زیاد صادق است.

غذاهای مفید برای تنظیم خلط بلغم

تمام غذاهای گرمی بخش از قبیل گوشت شتر، گوسفند، کبوتر، سار، گنجشک، بوقلمون کباب شده

میوه جات شامل همه میوه‌های رسیده و شیرین (گرم)

ادویه جات شامل هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، جوز هندی، فلفل سیاه و فلفل سفید و دانه فلفل، دانه خردل، سیر، موسیر.

ریشه‌ها شامل شلغم، هویج، کلم قمری، ترب سیاه و سفید

سبزیجات گرم شامل انواع کلم، ساقه کرفس، نعناع، ریحان، جعفری، مرزه، ترخون، تره و شوید.

حبوبات شامل نخود، گندم، لوبیا چیتی، لوبیا کشاورزی و یا کپسولی، دال عدس و لپه. درصورت استفاده از سایر حبوبات و غلات، بهتر است از ادویه جات گرم مانند زیره سیاه، زیره‌ سبز، زنجبیل، دارچین، هل، زعفران و کمی زردچوبه استفاده شود. بذرهای ملین شامل تخم ریحان، تخم شربتی، قدومه شیرازی، خاکشیر و بارهنگ نیز می‌توان استفاده کرد.

خشکبار شامل بادام، گردو، فندق، پسته، کنجد، ارده مفید است و از عسل و شیره خرما می توان مصرف کرد.

غذاهای مضر برای خلط بلغم

تمام مواد لبنی از جمله شیر، ماست، دوغ، کره، سرشیر، خامه، پنیر و کشک ترشیجات، سرکه و شور برنج سفید، عدس، ماش، جو سوپ جو و آش جو میوه جات ترش و کال، نارنگی، کیوی، گرمک، خیار پوست کنده سیب زمینی، قارچ گوشت گاو و گوساله و انواع گوشت سفید سس، رب، گوجه فرنگی پرخوری

 

[۱] عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ج۱، ص۷۸٫ [۲] ‌ الکافی، ‌ کلینی، ج۴، ص۱۵۳، ط اسلامیه. [۳] ‌ الکافی، ‌ کلینی، ج۵، ص۳۳۶، ط اسلامیه. [۴] حکم النبی الاعظم، محمدی ریشهری، ج۷، ص۲۳۲٫ [۵] المقنع، ‌شیخ صدوق، ج۱، ص۳۰۶٫ [۶] الکافی، کلینی، ج۵، ص۳۳۶، ط اسلامیه. [۷] المحاسن، برقی، ج۲ف ص۴۸۹٫ [۸] الکافی، کلینی، ج۶، ص۳۰۶، ط اسلامیه. [۹] ‌دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج۲، ص۱۵۰٫ [۱۰] المحاسن، برقی، ‌ ج۲، ص۵۰۱٫ [۱۱] طب الائمه، ابن سابور الزیات نیسابوری، ص۶۷٫ [۱۲] صحیفه الرضا، امام رضا ع، ص۶۸٫ [۱۳] الجعفریات، ابن اشعث، ص۲۴۱٫ [۱۴] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص۱۶۶٫ [۱۵] فقه الرضا، امام رضا ع، ص۳۴۶٫ [۱۶] الکافی، کلینی، ج۶، ص۳۳۲، ط اسلامیه. [۱۷] من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج۴، ص۳۶۵٫ [۱۸] تحف العقول، ابن شعبه حرانی، ص۱۰۱٫ [۱۹] طب الائمه، ابن سابور الزیات نیسابوری، ص۶۷٫ [۲۰] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص۱۹۴٫ [۲۱] مکارم الاخلاق، طبرسی، ص۱۹۴٫ [۲۲] ‌ الکافی، کلینی، ج۶، ص۳۳۲، ط اسلامیه.

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

شریف
ارسال دیدگاه