بوی بد دهان ناشی از معده

بوی بد دهان ناشی از معده

بوی بد دهان ناشی از معده با تنفس بدبو می تواند بسیار خجالت آور باشد و بیش از ۸۰ میلیون نفر از آن در سراسر جهان رنج می برند و این مشکل می تواند در روز مصاحبه شغلی و یا در یک قرار ملاقات، خیلی بد باشد اما با این حال خوردن سیب شیرین یا جویدن آدامس به طور حتم یک احتمال برای از بین رفتن این بو است. برای این که شما را قادر به لبخند زدن بدون نگرانی در مورد بوی بد دهانتان کنیم، در این قسمت به تشریح بوی بد دهان ناشی از معده می پردازیم و در ادامه هم راهکار لازم در اینخصوص ارائه می گردد.

بوی بد دهان ناشی از معده

رفلاکس معده

اگر حالتی مثل سوزش قلب یا رفلاکس معده بعد از خوردن غذا های خاصی دارید و فکر می کنید که این غذاها معمولاً غذاهای تند و لبنیات می باشند و سپس بعد از آن تنفس بد بویی پیدا می کنید، این اتفاق ممکن است با زیاد بودن اسید تولید شده توسط غده گوارشی شما باشد و این اسید ها معمولاً بوی ترش دارند و این بر روی تنفس شما تأثیر می گذارد و طبق اطلاعات به دست آمده تنفس سخت یکی از علائم بیماری رفلاکس معده می باشد.

درمان بوی بد دهان ناشی از معده

این عارضه می‌تواند توسط غذاهایی که فرد می خورد، بهداشت ضعیف دهان و دندان، دهان خشک، مصرف محصولات مرتبط با تنباکو، یا برخی از بیماری‌‌ها مانند دیابت، رفلاکس معدی، عدم تحمل به لاکتوز، بیماری لثه‌‌ها و بسیاری از عوامل دیگر ایجاد شود.

ولی بر خلاف تصور همگانی، بوی بد دهان همیشه علامت مشکلات دهان و دندان نیست و می‌تواند زنگ خطری برای وجود ناراحتی‌‌های گوارشی در افراد باشد.

در ادامه‌ی این مطلب، به موضوع بوی بد دهان ناشی از معده که ناشی از رفلاکس اسیدی معده است می‌پردازیم که مصداق بارز علل گوارشی و غیر دهانی بوی بد دهان است و جالب اینجاست که در این موارد، استفاده از دهان شویه‌‌ها، نخ دندان، و حتی مسواک زدن نیز کمکی به حل مسئله نمی‌کند.

راه حل بوی بد دهان ناشی از معده

برای یافتن راه حل, ابتدا باید ببینیم که ریفلاکس اسیدی چطور موجب بوی بد دهان می شود چرا که فهمیدن اینکه بوی بد دهان از کجا نشات می گیرد اهمیت فراوانی در درمان آن دارد. همان طور که اشاره شد، در چنین شرایطی بهداشت دهانی و حتی استفاده از دهان شویه‌‌های آنتی باکتریال کمکی به بهبود شرایط نمی کند، چرا که بوی بد دهان ناشی از ریفلاکس اسیدی از قسمت‌‌های خیلی پایین‌تری از دستگاه گوارش نشات می گیرد. ریفلاکس اسیدی در اثر بسته نشدن یا شل شدن گیره ابتدای معده ایجاد شده و نمی‌تواند محتویات معده را داخل آن حبس کند، بنابراین با کوچکترین انقباض معده، ترشحات، اسید و… داخل آن به راحتی از دریچه فوقانی معده به سمت بالا (مری) حرکت کرده و موجب بیماری ریفلاکس می شوند.

عوامل ایجاد ریفلاکس اسیدی

۱) مصرف غذاهای اسید ساز: نوع غذایی که می خوریم یکی از مهمترین عوامل ایجاد ریفلاکس اسیدی به شمار می رود.

غذا‌‌های چرب، غذا‌‌های سرخ شده، گوشت‌‌های چرب (این مواد غذایی چون هضم شان دشوار است) مرکبات، چای، قهوه و الکل؛ همگی موجب افزایش تولید اسید در معده شده و اسیدساز به شمار می‌روند.

۲) مقدار غذای مصرفی: حجم زیاد غذا موجب تولید بیشتر اسید شده و منجر به سوء‌‌هاضمه نیز می گردد.

این مسئله موجب افزایش فشار داخل معده شده و مواد را به سمت بالا (دریچه فوقانی معده – که عملکرد آن نیز با مشکل مواجه است) می رانند و این نیرو موجب باز شدن آن می شود.

بوی بد دهان ناشی از معده

با باز شدن این دریچه، اسید به سمت بالا فوران کرده و حتی می تواند تا حلق، حنجره و حتی دهان شما نیز بالا بیاید.

زمانی که اسید معده تا بزاق پوشش دهنده‌ی سطح گلو و یا دهان، بالا آمده باشد، تنفس ما موقع بازدم بوی اسید می دهد که همان بوی بد دهان ناشی از رفلاکس اسیدی (acid reflux bad breath) است.

بوی ناشی از ریفلاکس اسیدی کاملا” تند و زننده است چرا که از ترکیب اسید هیدروکلریک با مخلوط صفرا، آنزیم‌‌ها، و همچنین بقایای غذا‌‌های هضم نشده حاصل می‌شود.

جهت درمان بوی بدن دهان ناشی از معده باید به این نکته توجه نمود که این بو، در واقع یک “نشانه” است و به خودی خود یک بیماری نیست.

بنابراین باید ریشه‌ای با این مسئله برخورد کرد. ریفلاکس اسیدی خود نشان دهنده این است که سیستم گوارشی ما از تعادل طبیعی خود خارج شده است. گوارش نامتعادل زمانی رخ می دهد که ۳ عملکرد عمده دستگاه گوارش شامل هضم، جذب و دفع مواد زاید مختل گردد.

این بیماری نیز همچون بسیاری بیماری‌‌های دستگاه گوارش ناشی از خوردن غذاهای غلط در مقادیر زیاد است.

به این ترتیب، درمان بوی بد دهان ناشی از معده نیازمند دوباره متعادل کردن دستگاه گوارش با تنظیم نوع و مقدار غذای خورده شده است.

غذاهای فراوری شده که معمولا” پر چرب و پر نمک، پر قند و پر از افزودنی‌‌های مختلف هستند، معمولا هضم دشواری دارند و منجر به تولید اسید فراوان می شوند که حتی می تواند به التهاب و عفونت روده نیز بیانجامد.

چون این مواد غذایی به دشواری هضم می‌شوند، مدت بیشتری در روده باقی می مانند و این تأخیر منجر به تخمیر آنها و تولید مواد سمی در نتیجه‌ی این فرایند می‌شود.

این فرایند منجر به افزایش رشد جمعیت باکتری‌‌های بیماری زا شده و جلوی رشد و تکثیر باکتری‌‌های مفید دستگاه گوارش را می‌گیرد.

در صورتی که از رفلاکس اسیدی رنج می برید احتمال زیادی دارد که بخش عمده باکتری‌‌های مفید دستگاه گوارش شما از بین رفته باشند.

خوشبختانه امکان اینکه با مصرف غذاهای مفید، جمعیت باکتری‌‌های مفید را نسبت به باکتری‌‌های مضر افزایش دهیم وجود دارد.

در این راستا، فیبرهای طبیعی می‌توانند موجب بهبود بوی تنفس شما شوند چرا که همراه با بهبود جمعیت باکتری‌‌های دستگاه گوارش بوی بد تنفس نیز کم کم از بین خواهد رفت.

باکتری‌‌های مفید برای رشد خود نیاز به غذا و محیط مناسب روده ای دارند و این چیزی است که مواد غذایی پروبیوتیک برای آنها فراهم می کنند.

غذاهای پروبیوتیک مؤثرترین موادی هستند که به طور طبیعی موجب تعادل دوباره‌ی دستگاه گوارش شما شده و ریفلاکس اسیدی را نیز بهبود می‌بخشند.

پرو بیوتیک‌‌ها در میوه‌جات، سبزیجات، غلات کامل، مغز‌‌ها و دانه‌‌ها وجود دارند.

پره بیوتیک‌‌ها در روده بزرگ، تخمیر شده و به این ترتیب مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌‌های خوب فراهم می شود.

علاوه بر این فیبرهای موجود در پرو بیوتیک‌‌ها، با کمک به حمل مواد هضم نشده‌ی باقی مانده در روده، موجب پاک شدن محیط روده نیز می شوند.

تمام این عوامل به بهبود سیستم گوارشی شما و کاهش بوی بد دهان ناشی از م.عده و تعادل آن می انجامد.

درمان بوی بد دهان ناشی از معده

از مؤثرترین راهکارهای درمانی برای پدیده بوی بد دهان ناشی از معده استفاده از عسل طبیعی است که یک درمان بسیار آسان و غیر پیچیده بوده و این مشکل را بصورت ریشه ای درمان می نماید که در واقع درمان علت بیماری است نه درمان معلول.

بسیاری از درمان ها بر روی برطرف کردن بوی بد دهان ناشی از معده تمرکز دارند که اصل مشکل را که همانا شل بودن دریچه ورودی معده است، درمان نمی کند، اما مصرف عسل طبیعی به بهبود این شل بودن و درمان التهابات کمک شایانی کرده و در دراز مدت موجب رفع رفلکس شده و در واقع بهترین درمان برای بوی بد دهان ناشی از معده می باشد.

عسل بهاره۴۰  گیاه انگپین از جمله عسل های اقتصادی و با کیفیتی است که بهترین گزینه برای مصرف بلند مدت و درج در سبد خانوارها می باشد.

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

کلیدواژه : بوی بد دهان
شریف
ارسال دیدگاه