زولنگ و خواص درمانی آن

زولنگ

گیاه زولنگ بومی نواحی شمال ایران می باشد. ترکیباتی مثل لیمونن و اسید فولیک در زولنگ به فراوانی یافت می شود به همین علت می تواند نقش زیادی در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن داشته باشد.
نام فارسی آن شش شاخ است. در مازندران به آن زولنگ، در شهسوار ششاک و رامسر شوشاخ( در واقع شش شاخ) و در گیلان آنرا چوچاق و یا انارچوقاق می گویند. اعراب آنرا قرصعنه مسدس می نامند.

ویژگی های گیاه زولنگ

اسم علمی گیاه زولنگ (Eryngium planum) است. این گیاه خاردار و از تیره چتریان است، و گیاهی است چندساله که اکثرا” به رنگ آبی آسمانی، با پراکندگی در شمال ایران در منطقه های جلگه ای از رامسر تا گلوگاه و ارتفاعات میانی البرز در شیب های شمالی قابل رشد است. زولنگ بومی نواحی شمال ایران می باشد و در کشتزارها و لبه جوی های اکثر نقاط جهان من جمله شمال ایران بسیار است این گیاه در جوانی دارای برگ نرم و لطیف و شادابی است که برای مصارف غذایی به کار می رود. گیاه چوچاق در موقع بلوغ دارای خارهایی می شود که هر چند پنج شاخه است ولی شش شاخ نامیده می شود. بدین ترتیب گیاه از از دسته خارداران و از تیره چتریان است. داراى برگ هاى بزرگ با بریدگی هاى عمق دار مى باشد. تمام قسمت هاى گیاه حتى گل آن خاردار است. برگ هاى چوچاق در بلوغ قهوه اى رنگ و کله قندى بوده، بوى هویج مى دهد و در بعضى از انواع بیابانى آن تا عمق دو مترى در زمین فرو مى رود.

خواص گیاه زولنگ

ترکیباتی مثل لیمونن و اسید فولیک در چوچاق به فراوانی یافت می شود به همین علت می تواند نقش زیادی در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن داشته باشد. از دیگر خواص آن می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تقویت نیروی جنسی

  • تسکین دهنده دردهای روماتسیمی

  • کاهش التهاب در بدن

  • آرامش بخش اعصاب

  • ادرارآور

  • پیشگیری از سرطان به علت مقدار زیاد آنتی اکسیدان

  • اشتها آور

  • افزایش دهنده شیر مادران شیرده

سفارش عسل زول

 

خواص ریشه زولنگ

ریشه گیاه خواص زیادی دارد و دارای قند و ساکارز است. برای بیشتر بهره بردن از خواص آن، باید از ریشه اصلی این گیاه که از سایر ریشه ها بزرگتر است و اصطلاح” به آن بیخ می گویند ، استفاده کرد. لازم به یادآوری است که زمان برداشت ریشه گیاه زولنگ فصل پائیز است.

از جمله فواید ریشه گیاه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
درمان سیاه سرفه
درمان عفونت و درد دندان
خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی
درمان عفونت ادراری
ضد اسپاسم
درمان بیماری های مرتبط با کبد
درمان عقب افتادگی پریود
برطرف کننده سنگ کلیه و مثانه

عسل زولا و خواص آن

 

نحوه مصرف

یکی از روش های استفاده از زولنگ استفاده از آن در غذاهایی مانند، کوکو سبزی، سبزی پلو ماهی، زیتون پرورده و … می باشد . زولنگ را می توانید خشک نموده و بعنوان چاشنی در غذا استفاده کنید.

همچنین این گیاه را می توان بصورت خشک و تر بصورت دمنوش استفاده کرد. برای این کار آب جوش را روی گیاه ریخته و آنرا دم کنید. بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صاف نموده و میل کنید.

 

چرا عسل کنار کف می کند

 

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید( بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

جهت دنبال کردن کانال طب اسلامی ایرانی در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید(بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

شریف
ارسال دیدگاه