عسل ارگانیک چیست و آیا هر عسل طبیعی ارگانیک است؟

عسل ارگانیک خام

عسل ارگانیک واژه ای است که امروزه در سایت ها و فروشگاه ها و حتی پیام رسان های متعددی آن را بارها شنیده ایم و خصوصا” در خصوص عسل به عنوان یک ابزار که متأسفانه مورد سوء استفاده هم قرار می گیرد و محصولاتی با عنوان عسل ارگانیک با قیمت های گزاف به فروش می رسند.
در ادامه مطلب تلاش خواهیم نمود که واژه عسل ارگانیک و محصول ارگانیک را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و به این جمع بندی برسیم آیا هر عسلی ارگانیک است و آیا اطلاق واژه ارگانیک برای تمام عسل های طبیعی کاربرد دارد یا خیر؟

همانطوریکه در دیگر مقالات سایت بیان کردیم عسل های موجود در بازار یا عسل تقلبی هستند و یا اینکه این عسل ها طبیعی بوده و توسط زنبور تولید شده اند.

عسل ارگانیک انگپین
عسل طبیعی هم در نوع خود به ۴ شیوه مختلف توسط زنبوردار تولید می گردد.

عسل ۱۰۰ درصد تغذیه شده با شکر که عسل تغذیه ای نام دارد.
عسل طبیعی با شهد گیاهان و تغذیه کمکی.
عسل طبیعی با شهد گیاهان و استفاده از داروهای مورد استفاده در صنعت زنبورداری
عسل طبیعی با شهد گیاهان و در نزدیکترین حالت به عسل وحشی بدون استفاده از هرگونه سم و… و در حالتی مشابه با طبیعت.
استفاده از واژه ارگانیک در صنعت عسل بسیار مسئولیت سنگینی داشته و افرادی ممکن است نادانسته از این واژه استفاده  کنند و عسل های ۱۰۰ درصد تغذیه را با عنوان ۱۰۰ درصد ارگانیک به فروش می رسانند که در نوع خود اشکالات شرعی فراوانی نیز دارد، حتی فروش عسل ۱۰۰ درصد طبیعی به جای عسل ارگانیک دارای اشکال است که در ادامه بصورت مفصل بیان می کنیم.
ما در این مقاله به عسل تقلبی، عسل تغذیه ای،عسل طبیعی تغذیه دار و عسل ۱۰۰ درصد طبیعی  نمی پردازیم و در ادامه به واکاوی واژه عسل ارگانیک خواهیم پرداخت:

چه عسلی ارگانیک است؟

۱- عسلی ارگانیک است که زنبوردار از هیچ ماده شیمیایی و آنتی بیوتیکی برای تقویت زنبور یا آفت کشی زنبورها استفاده نکرده باشد.
۲-عسلی ارگانیک است که تمام قسمت هایی که زنبور در تماس با آن است اعم از کندو، شان عسل، ظرف های شربتخوری(که در عسل ارگانیک هیچ جایگاهی ندارد)، موم مورد استفاده زنبور و.. از هرگونه مواد آلاینده شیمیایی و مصنوعی به دور باشد و آغشته نگردیده باشد.
۳- عسلی ارگانیک است که در زنبورستان آن هرگونه دسترسی زنبور عسل به درختان و دشت هایی که با سموم آفات نباتی سم پاشی شده اند، قطع شده باشد.
۴-عسلی ارگانیک است که در کندوهای چوبی(ونه پلاستیکی) تولید شده باشد و ایضا” در ظروف کاملا” شیشه ای بسته بندی گردیده باشد(عنایت داشته باشید که بهترین حالت نگهداری عسل ظروف شیشه ای است و ما نیز این امکان را در فروشگاه عسل طبیعی انگپین فراهم نموده ایم که مشتریان بتوانند عسل را با ظروف شیشه ای سفارش دهند)
۵- در یک کلام عسلی ارگانیک است که مشابه حالت طبیعی زندگی زنبور عسل و به دور از هرگونه پرورش در دل طبیعت بکر و عاری از هرگونه سموم دفع آفات نباتی و سموم ضدکنه زنبور و… تولید گردد و لذا این عسل به مراتب گرانتر از بقیه عسل هاست چرا که زنبور دار با بیشترین هزینه، کمترین برداشت عسل را دارد و عمده جمعیت زنبور در راه تولید عسل و بواسطه آفات از بین می روند و تعدادی از زنبورها نیز به دلیل فقر تغذیه ای و تلاش فراوان تلف می گردند.

خلاصه مطلب اینکه قیمت عسل تولیدی در این روش عبارت است از قیمت عسل بعلاوه خسارات ناشی از تولید که منتج به تولید عسلی ارگانیک گردیده است و سختی ها و مشقات و محدودیت های زنبوردار در تولید عسل.
حتی زنبورهایی که اصلاح ژنتیک شده اند نیز در تعریف ارگانیک بودن عسل نقش دارند و عسل های طبیعی تولید شده توسط این زنبورها نیز مطابق تعاریف و استانداردهای موجود, ارگانیک نیستند.
با تفاسیر فوق آیا صحیح است بپذیریم هر عسلی ارگانیک است، قطعا” خیر.
اما ما به شما این مژده را می دهیم که عسل طبیعی بدون هیچ گونه تغذیه کمکی را در فروشگاه عسل انگپین عرضه می کنیم و از این بابت نگرانی وجود ندارد.

آیا عسل خام همان عسل ارگانیک است؟

جهت پاسخ به این سوال لازم است ابتدا بدانیم عسل خام چیست؟
همانطوریکه همگی می دانیم زنبور عسل حاصل دسترنج خود را داخل شان عسل یا همان حفره های مومی ذخیره می کند و در واقع این حشره پرتلاش، این عسل را برای فصل زمستان گذرانی و بقاء نسل خود ذخیره می نماید که مورد دستبرد انسان قرار می گیرد.
زنبورداران، شان عسل را بعد از برداشتن بخش پولکی درب حفره ها، داخل اکستراکتور(دستگاه سانتریفیوژ) قرار داده و موم را از عسل جدا می کنند، عسل حاصل از این فرایند حاوی لاشه زنبورعسل، گرده گل و ذرات معق موم و… است که از صافی هایی رد می شود و ماحصل آن عسل خام است و چنانچه حرارت داده شود آنزیم های آن غیر فعال شده و به این عسل اصطلاح خام اطلاق نمی گردد چرا که آنزیم های فعال موجود در عسل با این کار غیر فعال می گردد.
دقت داشته باشید که عسل خام به معنی ارگانیک بودن آن نیست و همانطوریکه در بالا بیان کردیم عسل ارگانیک با رعایت پاره ای شرایط و ضوابط و استانداردهای تعریف شده مشمول تعریف ارگانیک می شود و خام و غیرخام بودن عسل نیز یک تعریف دوم است که برای تمام عسل ها قابل تعریف است، مثلا” عسل طبیعی خام یا عسل طبیعی حرارت دیده، عسل ارگانیک خام یا عسل ارگانیک حرارت دیده و….

چه عسلی بهتر است و چه عسلی بخریم؟

اکنون که تعاریف عسل ها را متوجه شدیم چه عسلی بهتر است و چه عسلی بخریم؟
واقعیت این است که اختلاف فاحشی بین عسل طبیعی خام و عسل ارگانیک خام وجود ندارد و هر دو یک نوع عسل هستند با این تفاوت که در عسل های ارگانیک امکان سوء استفاده از جیب مشتری هم وجود دارد و خواص طبی هر دو نوع عسل هم مشابه است اگرچه اگر کسی به تمام معنا عسلی تحت عنوان ارگانیک عرضه نماید در نوع خود، کار با ارزش و قابل تحسینی است.
نکته پایانی مقاله را با این جمله به پایان می بریم که عسلی را ارگانیک می گوییم که در تمام مراحل تولید بصورت طبیعی تولید شده باشد و از سموم و مواد پلاستیکی و مزارع پر از علف کش و… به دور بوده باشد و اصطلاح خام یا غیر خام بودن عسل، تنها به مرحله آخر و صاف کردن گفته می شود و دقت نمایید که اشتباها” به جای عسل خام اقدام به پرداخت مبلغ معادل با عسل ارگانیک ننمایید.

مصلح سکنجبین برای غذاهای هر مزاج

 

جهت دنبال کردن فروشگاه انگپین در فضای مجازی روی نام پیام رسان کلیک نمایید( بله، ایتا، گپ، سروش، آی گپ و روبیکا)

شریف
ارسال دیدگاه